دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» معرفی جاذبه های گردشگری شیراز - 1

معرفی جاذبه های گردشگری شیراز - 1

معرفی جاذبه های گردشگری شیراز - 1

شیراز یکی از زیباترین و بزرگترین شهرهای ایران است. این شهر دیدنی در جنوب ایران واقع شده و مرکز استان فارس می باشد. شیراز از لحاظ گردشگری شهری غنی است که باعث شده گردشگران بسیاری را به خود جلب کند. در ادامه بعضی از مهم ترین مکانهای دیدنی این شهر زیبا را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

۱- موزه پارس شیراز

موزه پارس در واقع همان عمارت کلاه‌فرنگی است که در باغ نظر این شهر واقع شده است. در سال ۱۳۱۵ این محل به موزه پارس تغییر نام داد. از آن پس همه توانستند به این محل رفته و از آن‌جا دیدن کنند. تا پیش از آن فقط شخصیتهای مهم و برجسته اجازه این کار را داشتند.موزه پارس قدیمی‌ترین موزه شهر شیراز می باشد و از اشیاء گرانبهایی در آن محافظت می‌گردد. نمای داخلی موزه گنبدی تماشایی دارد و بر دیوارها و طاق‌های این بنا نقشهای گل و پرنده به چشم می خورد. در این موزه از قرآن‌های کهن، نقاشی‌های باارزش و ... محافظت می‌شود.

۲- پارک قلعه بندر

چنانچه دوست دارید شیراز را از نمایی تماشایی ببینید، به این پارک بروید. این پارک را شهرداری در قسمت فوقانی کوهی که مشرف به شهر می باشد احداث کرده است که تقریبا ده هکتار مساحت دارد. در وسط پارک آبشاری مصنوعی واقع شده که آن را زیباتر می کند. در قلب این کوهستان پارک هم همچون خیلی از جاهای دیگر شیراز یادگارهایی از عصر زندیه به چشم می خورد. این پارک جزء مکانهای دیدنی مهم شیراز محسوب می شود و در ایام تعطیلات مردم این شهر برای سپری کردن اوقات به آنجا می آیند.

۳- خانه شاپوری

خانه شاپوری یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز است. این مکان، در بین باغی دیدنی واقع شده است. این خانه شباهت زیادی به بناهای اروپایی دارد و از این لحاظ با دیگر خانه های قدیمی شیراز فرق می کند. عمارت شاپوری تقزیبا ۴۶۰۰ مترمربع مساحت دارد. نام صاحب این خانه عبدالصاحب شاپوری بوده و ساختش در سال ۱۳۱۵ پایان یافته است. هم اکنون این بنا تلقیقی از رستوران، کافی‌شاپ و نمایشگاه صنایع دستی است. این خانه در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

۴- کاروانسرای گمرک

کاروانسرای گمرک در زمره آثار کریم خان زند به حساب می آید و در قسمت شمال شرقی بازار وکیل قرار گرفته است. کاروانسرا دو طبقه دارد که در هر طبقه آن چند حجره ساخته اند. حجره‌ها در چهار ضلع کاروانسرا واقع شده اند و سطح آن‌ها مقداری بالاتر از زمین می باشد. در بین حیاط کاروانسرای گمرک حوضی سرخ رنگ جای گرفته است. در درون کاروانسرا یک مسجد به نام مسجد حسین‌بن‌علی بنا شده که تاریخ ساخت آن متعلق به سال ۱۳۱۹ هجری قمری می‌باشد. هم اکنون کاروانسرای کمرگ تبدیل به مرکز عمده فروشی محصولات نساجی شده است.

۵- آرامگاه تاج‌الدین غریب

این مکان آرامگاه جعفر بن فضل‌بن علی ابن ابی‌طالب می‌باشد که عنوان تاج‌الدین غریب را به ایشان داده‌اند. ساختمان آرامگاه در دوره ای پیش از قاجاریه احداث شده و خیلی به دروازه کازرون نزدیک می باشد. مقبره یکی دیگر از نوادگان امیرالمومنین امام علی (ع) هم در این آستان مبارک واقع شده است . این بقعه گنبدی نیلوفری رنگ دارد. در بخش ورودی آرامگاه از کاشی هفت رنگ برای سر در بهره گرفته شده که با تصویر گل و بوته تزیین شده است و بعضی کاشی‌ها هم به آیات قرآن مزین شده‌اند. در بین حرم دو قبر میان یک ضریح نقره قرار گرفته‌اند و بالای آن گنبد واقع شده است . سقف حرم آینه‌کاری شده است و دیوارها تا ارتفاع بیشتر از یک متر به وسیله سنگ مرمر مزین شده‌اند. حسینیه امام‌زاده هم در طرف چپ حرم واقع شده است.

۶- سعدیه

آرامگاه شاعر بزرگ ایران زمین یعنی سعدی شیرازی که به سعدیه معروف است در انتهای خیابان بوستان و در جنب باغ دلگشا واقع شده است است. پیش از درگذشت سعدی این مکان محل عبادات وی بوده است.این آرامگاه در وسط باغی تماشایی و زیبا واقع شده است. معماری آرامگاه سعدی ترکیبی از معماری سنتی و امروزی است و طراح آن محسن فروغی بوده است. نمای خارجی بنا دارای هشت ستون است که از سنگ‌های قهوه‌ای تشکیل شده‌اند و مقبره به شکل گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای است.

۷- حافظیه

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز حافظیه است. این مکان آرامگاه حافظ شیرازی شاعر نامی کشورمان می باشد. حافظیه در زمره مهم‌ترین و اصلی ترین مکانهای دیدنی شیراز قرار می گیرد. این بنا در طی قرنهای مختلف تغییرات بسیاری به خود دیده است. اولین بنا بر قبر این شاعر تقریبا ۶۵ سال بعد از درگذشت وی ساخته شد. در زمان سلسله های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه این بنا به دفعات زیاد تعمیر و مرمت شد. در دوره پهلوی و در سال ۱۳۱۴ معمار معروفی به نام آندره گدار برای این مجموعه طرحی را در نظر گرفت کرد که سرانجام تایید شد و در ۱۳۱۵ احداث بنای فعلی آرامگاه پایان یافت.

۸- آرامگاه کوروش کبیر

کوروش اولین پادشاه هخامنشیان است و نیاز به معرفی ندارد. او مشهور به مهربانی و عدالت است. آرامگاه وی در شیراز، جزء مهم ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز می باشد. این آرامگاه در پاسارگاد، واقع شده است. مقبره کوروش که در بین دیگر آثار تاریخی پاسارگاد بااهمیت است در بخش جنوبی مجموعه پاسارگاد واقع شده است. شما هر قسمت دشت پهناور پاسارگاد باشید، این مقبره را خواهید دید. پاسارگاد با شیراز تقریبا ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

۹- آرامگاه شاه شجاع

این آرامگاه متعلق به یکی از سلحشورترین حاکمان آل مظفر است که نامش ابوالفوارس جلال‌الدین می باشد. علت نامیدن او به شاه شجاع، دلاوریهای او بوده است. حکومت آل مظفر بعد از اتابکان فارس به قدرت رسید. در ۱۱۵۷ شمسی میرزا مجید کرمانی که از نوادگان شاه شجاع بود سنگی بر روی مدفن جدّش نصب کرد و در ۱۳۳۸ شمسی شخصی به نام علی سامی موفق شد بنای فعلی را بسازد. این آرامگاه در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

۱۰- آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی یکی دیگر از شاعران بزرگ ایرانی است که در شیراز دفن شده است. وی بر شاعران معاصر خود و نیز پس از خودش تاثیرات فراوانی گذاشته است. آثار او اکثرا مضامین عرفانی دارند. از وی پنج مثنوی بافی مانده که مشهور به خمسه خواجو هستند. آرامگاه این شاعر برجسته در دامنه کوه صبوی یا همان کوه باباکوهی واقع شده است. بنای آرامگاه وی در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی احداث شده است. معماری اثر منحصر به فرد است و همین مسئله باعث می‌شود تا توجه بازدید کنندگان زیادی به آن جلب شود. در نزدیکی این آرامگاه سه غار دیده می شود. در درون آنها نقشهای برجسته‌ای به چشم می خورد که در آن اسطوره های ایرانی و رویدادهای تاریخی را به تصویر کشیده اند.

ادامه دارد...

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده