دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» معرفی جاذبه های گردشگری شیراز - 2

معرفی جاذبه های گردشگری شیراز - 2

معرفی جاذبه های گردشگری شیراز - 2

در قسمت اول این مطلب، چند مورد از جاذبه های گردشگری شیراز را به شما معرفی کردیم. حالا در قسمت دوم و پایانی شما را با مکانهای دیدنی دیگری از این شهر زیبا آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

۱۱- باغ دلگشا

یکی از باغهای تماشایی در شیراز باغ دلگشا است. این باغ، تقریبا شش هکتار مساحت داشته و نزدیک سعدیه واقع شده است. آبی که از چشمه سعدیه جاری است، از بین این باغ تماشایی عبور می‌کند. در این باغ درختان گوناگون پرتقال و نارنج و ... در هر یک از فصلهای سال جذابیت خاص خود را دارند. این باغ در دورانهای مختلف تاریخ حوادث تلخ و شیرین زیادی را از سر گذراده است. عمارتی که در قلب این باغ باشکوه واقع شده است اکنون موزه شده است. این باغ تماشایی با مقبره سعدی فاصله زیادی ندارد و با پای پیاده نیز می شود آنجا رفت.

۱۲- باغ ارم شیراز

این باغ تماشایی مشهورترین باغ شیراز است. در بین باغ‌های شهر شیراز باغ ارم دارای بیشترین بازدیدکننده است. باغ ارم زمانی مکان آمد و شد افرادی معدود و خاص بود و تمام مردم اجازه نداشتند داخل باغ شده و از آن بازدید کنند. جذابیتهای باغ ارم که آن را شبیه تکه‌ای از بهشت روی زمین کرده، پایان ناپذیر است. این باغ به همراه هشت باغ دیگر در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده اند. زمان تأسیس این باغ دقیقا معلوم نیست، ولی ظاهرا این باغ در دوره سلجوقیان نیز وجود داشته است. عمارت دیدنی درون باغ متعلق به زمان قاجار می باشد که در زمره شاهکارهای معماری کشورمان قرار می گیرد. در درون باغ یک درخت سرو به چشم می خورد که معروف به سرو هزار ساله است. باغ ارم شیراز در خیابان ارم این شهر واقع شده است. چنانچه به شیراز رفتید، بازدید از این باغ بی نظیر را فراموش نکنید.

۱۳- باغ جهان نما

باغ جهان‌نما یکی دیگر از باغ‌های دیدنی شهر شیراز است. این باغ دارای تقریبا دو و نیم هکتار مساحت است. حضور درختان گوناگون و زیبا در کنار گل‌های متنوع و رنگارنگ، باغ را تماشایی تر کرده است. یک عمارت تابستانی در میان باغ واقع شده است که حوضی بزرگ هم در آن دیده می شود. در وسط باغ چهار خیابان قرار گرفته که جوی آب در آن‌ها جاری می باشد که توسط درختان سرو احاطه شده اند. این باغ زیبا هم مثل سایر باغهای تاریخی شیراز، در دورانهای مختلف تاریخ حوادث تلخ و شیرین بسیاری را به خود دیده است. در حال حاضر این باغ دیدنی مبدل به یک موزه شده است. باغ جهان‌نما نزدیک حافظیه و دروازه قرآن واقع شده است.

۱۴- بارگاه شاه چراغ

این مکان، آرامگاه حضرت احمد بن موسی کاظم(ع) برادر بزرگوار امام رضا(ع) می باشد. لقب ایشان شاه چراغ است. این آرامگاه نخست در عصر اتابکان بنا شد و تاریخش متعلق به قرن ششم هجری می باشد. در سده هفتم مادر حاکم فارس آرامگاه شاه چراغ را مرمت کرد و با احداث مدرسه و استراحتگاه ویژه مسافران، آن را توسعه داد. به علاوه فرمان داد تا بر روی بارگاه گنبدی بزرگ بسازند. این بارگاه در سده نهم قمری هم به وسیله شاه اسماعیل صفوی مرمت شد. در دوره نادرشاه افزون بر مرمت، یک قندیل طلایی در زیر گنبد آویزان شد که پس از زلزله ای که در سال ۱۲۰۲ شمسی در شیراز روی داد و موجب تخریب آرامگاه شد، این قندیل جهت بازسازی این بارگاه به فروش رسید.

۱۵- پاسارگاد

پاسارگاد در زمره مکان‌های تاریخی‌ می باشد که ۱۲۰ کیلومتری‌ با شیراز فاصله دارد. به کسانی که به تاریخ و تمدن هخامنشیان علاقه‌مند می باشند تماشای این شهر جالب توجه پیشنهاد می شود. پاسارگاد ناحیه ای با آب و هوای کوهستانی و معتدل می باشد که دارای چشم اندازهای سرسبزی است. علاوه بر مقبره کوروش کبیر آثار تاریخی فراوانی در این منطقه قرار گرفته است.در پاسارگاد آرامگاه کمبوجیه، کاخ بار عام، تل تخت و آثار متعدد دیگری وجود دارد. این مجموعه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

۱۶- تخت جمشید

تخت جمشید که پارسه هم خوانده می شود، یکی دیگر از شهرهای باستانی کشور ما است. این شهر مهم نزدیک مرودشت واقع شده است. طبق روایات تاریخی، بنای تخت جمشید تقریبا ۱۲۰ سال به درازا کشیده شده است. احداث آن نخست در دوره داریوش بزرگ شروع شد. تخت جمشید از قسمتهای گوناگونی شکل گرفته است. کاخ آپادانا، کاخ هدیش و ... قسمتهای مهمی از تخت جمشید را شکل می دهند. اسکندر مقدونی این مکان باستانی را به آتش کشاند. تخت جمشید در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

۱۷- دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شهر شیراز از دوران آل‌بویه باقی‌مانده است. این دروازه در دوره بعضی از حاکمان تخریب و در زمان عده ای دیگر مرمت شده است. دروازه‌ فعلی که توجه بسیاری از بازدید کنندگان را به خود جلب می کند شخص نیکوکاری به نام حسین ایگار ساخته است. در قدیم بالای دروازه اتاقی قرار گرفته بود که دو قرآن خطی درون آن محافظت می‌شد. دروازه قرآن به مقبره خواجوی کرمانی و تفریح‌گاه گهواره خیلی نزدیک است.

۱۸- نقش رستم

نقش رستم با تخت جمشید تقریبا پنج کیلومتر فاصله دارد. این بنای تاریخی آرامگاه داریوش اول و تعداد زیادی از پادشاهان دیگر به همراه خانواده‌هایشان می باشد. داریوش اول در دل کوه گور دخمه‌ای بنا کرد که چندین قبر در آن جا می‌شدند. پس از وی عده ای دیگر از پادشاهان هخامنشی در این مکان گور دخمه‌های دیگری بنا کردند. در نقش رستم سنگ نگاره‌هایی متعلق به زمان ساسانیان هم وجود دارند

۱۹- ارگ کریم‌خانی

تاریخ این ارگ به ۱۰۷۵ شمسی برمی‌گردد. این ارگ به وسیله کریم‌خان زند بنا شده است و جزء آثار باقیمانده از سلسله زندیه است. این بنا به زندان کریم‌خان هم معروف است. این بنا در دوره کریم‌خان که شیراز مرکز زندیان شد، مکان زندگی او بوده است ولی در دوره پهلوی از آن به عنوان زندان بهره می‌ بردند. این ارگ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

۲۰- حمام وکیل شیراز

حمام وکیل در زمره مهمترین آثار عصر زندیه است. این حمام در زمان کریم‌خان زند بنا شد و از آن به عنوان حمام عمومی بهره می گرفتند. این اثر به جهت معماری خیلی تماشایی و تزئینات استفاده شده درون آن معروف شده است. حمام وکیل به خاطر ساختار ویژه خود و نیز بقیه یادگارهایی که از آن دوران به جای مانده‌اند؛ در زمان ما به یک موزه مبدل شده است. این حمام در کنار بازار وکیل واقع شده و نام آن در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده